ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ(ΥΔ) ΕΜΠ

Η κυβέρνηση στο διάστημα εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων δεν πήρε ούτε ένα από τα αναγκαία μέτρα θωράκισης του Συστήματος Υγείας που διεκδικούσαν και διεκδικούν τα Σωματεία των Υγειονομικών, θωράκισης των Ιδρυμάτων και προστασίας φοιτητών και διδασκόντων για την επαναλειτουργία των σχολών και την ολοκλήρωση του εξαμήνου και της εξεταστικής. Η τήρηση των «υποδείξεων των ειδικών» και η πρόθεση για ολοκλήρωση του εξαμήνου όπως μας λένε δεν σημαίνει τίποτα αν δεν ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας, με πρόσληψη αναγκαίου προσωπικού και αγορά εξοπλισμού για τις σχολές και μέσων ατομικής προστασίας, όπως είναι ανάγκη να γίνει. Ήδη από το άνοιγμα των σχολείων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η κυβέρνηση επιχειρεί ακόμη μια φορά να κρύψει τις ευθύνες της αντιμετωπίζοντας ως κόστος τα στοιχειώδη μέτρα υγιεινής και τις αναγκαίες κτιριακές προσαρμογές που απαιτούνται.

Μέσα σε συνθήκες πανδημίας, εγκλεισμού και απαγορεύσεων κυκλοφορίας και συγκεντρώσεων, με κλειστά σχολεία και σχολές, το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση της ΝΔ έδωσε στη δημοσιότητα και θέτει σε δημόσια «διαβούλευση» το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο που αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια άκρως επιθετική εκ μέρους της Κυβέρνησης προσπάθεια εκμετάλλευσης της κρίσης και της πανδημίας ως ευκαιρίας, ώστε να περάσει ριζικές αναδιαρθρώσεις που επιφέρουν συντριπτικά πλήγματα σε βάρος της Δημόσιας Εκπαίδευσης, των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και των εργασιακών κατακτήσεων των εκπαιδευτικών. Δεν χάνει ούτε λεπτό για την υλοποίηση και την νομοθέτηση αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων υπέρ του Κεφαλαίου, στη γραμμή της ατζέντας ΟΟΣΑ – ΕΕ – ΣΕΒ, προετοιμάζοντας τη νέα κανονικότητα της επόμενης ημέρας. Μιας κανονικότητας που πατώντας στο δόγμα «νόμος, τάξη, κέρδη» θα επιχειρήσει  τη μονιμοποίηση των «έκτακτων» ρυθμίσεων στα εργασιακά, την πλήρη ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, την ανεργία, τη φτώχεια την περαιτέρω διάλυση δημόσιων και κοινωνικών αγαθών, όπως αυτό της Παιδείας. Μάλιστα, η κυβέρνηση ευθαρσώς προχώρησε στην ψήφιση έκτακτης-άσχετης τροπολογίας που νομιμοποιεί τις κάμερες σε δημοτικά και νηπιαγωγεία στο όνομα της τηλεκπαίδευσης. Παράλληλα θεσμοθετεί τη δυνατότητα αξιοποίησης της τηλεκπαίδευσης σε οποιοδήποτε άλλο έκτακτο γεγονός στο μέλλον βαφτίζοντας «απρόβλεπτη ή έκτακτη συνθήκη» την έλλειψη προσωπικού, καταλήψεις σε σχολές και άλλα πολλά, ενώ για τις ολέθριες παιδαγωγικές επιπτώσεις του εν λόγω μέτρου στη σχέση εμπιστοσύνης δασκάλου-μαθητή έχει τοποθετηθεί δημόσια η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών και των συλλόγων τους. Πρόκειται για άλλο ένα μέτρο που προωθεί την συνολικότερη κατεύθυνση «του ατομικού-αποξενωμένου δρόμου»  με την οποία ήρθαν αντιμέτωποι οι φοιτητές με την μορφή των ηλεκτρονικών ψηφοφοριών και την επίθεση στους φοιτητικούς συλλόγους, ενώ ταυτόχρονα οι φωνές όσων βλέπουν στα τηλε-μαθήματα, μια ευκαιρία να χτυπηθούν οι καταλήψεις άρχισαν να ακούγονται από την αρχή της πανδημίας.

Όσον αφορά την τριτοβάθμια, η κυβέρνηση θεσμοθετεί την σύμπραξη ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, ενισχύοντας την επιχειρηματική λειτουργία των Ιδρυμάτων, με ουσιαστικό στόχο, 1) να υπάρχουν  πτυχία πολλών ταχυτήτων, που μετατρέπουν τους απόφοιτους σε κυνηγούς προσόντων και πανάκριβων πιστοποιήσεων  σε μια προσπάθεια να γλιτώσουν την ανεργία, συμπιέζοντας παράλληλα τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων προς τα κάτω και 2) να λειτουργήσουν σαν υπόδειγμα για την αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών με κατεύθυνση τις προτεραιότητες και τις στρατηγικές του Κεφαλαίου και όχι τις σύγχρονες ανάγκες για την επιστημονική κατάρτιση των αυριανών εργαζομένων. Ανοίγει ταυτόχρονα η συζήτηση για  δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών με δίδακτρα από το κάθε ΑΕΙ. Μια τέτοια σύμπραξη έχει ως στόχο το άνοιγμα των ελληνικών πανεπιστημίων στη διεθνή αγορά ώστε αυτά να μπορούν να προσελκύουν ευκολότερα επενδυτές τόσο από το εσωτερικό όσο κι από το εξωτερικό αλλά και να προχωρήσει η ευρωπαϊκή στρατηγική (Μπολόνια) για την διευκόλυνση της κίνησης φθηνού επιστημονικού εργατικού δυναμικού μέσα στις χώρες μέλη της ΕΕ. Τέλος, έρχονται δυσμενείς διατάξεις για τις μετεγγραφές (ένταξη ακαδημαϊκών κριτηρίων, αυστηροποίηση των οικονομικών), εντείνοντας τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση.

Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο και τα Τμήματα έχουν αφήσει ξεκρέμαστους τους φοιτητές/τριες σε σχέση με την εξεταστική και τους όρους διεξαγωγής της. Η Κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στα ιδρύματα, για να κρύψει τις σοβαρές ευθύνες της ίδιας, όπως και όλων των προηγούμενων, σε σχέση με τις χρόνιες ελλείψεις σε επαρκές προσωπικό, κτίρια, υλικοτεχνική υποδομή, που να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, του Υπουργείου Παιδείας αλλά και των διοικήσεων των Ιδρυμάτων από αυτήν την εβδομάδα ξεκινούν ξανά τα εργαστήρια και από τα μέσα Ιουνίου ξεκινάει η εξεταστική περίοδος. Οι εξαγγελίες αυτές συνοδεύονται από την έλλειψη ουσιαστικού σχεδιασμού για την υλοποίησή τους, τόσο από τα Ιδρύματα όσο και από την κυβέρνηση, η οποία ανακοίνωσε την υποδοχή τουριστών χωρίς τεστ για την στήριξη των μεγαλοξενοδόχων, ενώ για τα Πανεπιστήμια δεν έχει δώσει ούτε ένα ευρώ επιπλέον.

Ειδικότερα, το ΕΜΠ διαβεβαιώνει ότι μπορεί να πραγματοποιήσει εργαστήρια αλλά και εξεταστική περίοδο με φυσική παρουσία. Το σχέδιο αυτό όμως είναι εν πολλοίς “κενό γράμμα”, καθώς κάνει λόγο για επαρκή καθαρισμό αιθουσών και  εργαστηρίων την ίδια ώρα που δεν προβλέπεται καμία πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι συμβάσεις με τις εργολαβικές εταιρείες για την καθαριότητα προβλέπουν προσωπικό και μέσα κατώτερα των πραγματικών αναγκών σε καιρούς που δεν υπάρχει πανδημία, πόσο μάλλον στις αυξημένες απαιτήσεις της εποχής. Η διεξαγωγή εργαστηρίων και εξετάσεων με φυσική παρουσία αυτόματα σημαίνει παραπάνω βάρδιες αλλά και επιτηρήσεις αφού για να τηρηθούν τα αναγκαία μέτρα προστασίας αναγκαστικά τα τμήματα των φοιτητών θα είναι μικρότερα. Όμως, στο κείμενο δεν γίνεται πουθενά λόγος για την κάλυψη των παραπάνω ωρών επικουρικού διδακτικού έργου με επιπλέον χρηματοδότηση από το Ίδρυμα με υπογραφή νέων συμβάσεων.

Οι Υποψήφιοι Διδάκτορες είμαστε αυτοί οι οποίοι θα κληθούμε ουσιαστικά να βγάλουμε το φίδι από την τρύπα, είτε αυτό αφορά την διεξαγωγή των εργαστηριακών μαθημάτων, είτε την επιτήρηση των εξετάσεων είτε την προετοιμασία ενδεχομένως και εξέταση μαθημάτων που θα εξεταστούν ηλεκτρονικά. Δεν θα ανεχτούμε να εκτεθεί σε κίνδυνο κανένας συνάδελφος, εργαζόμενος ή φοιτητής από την ελλιπή τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων προστασίας. Δεν θα ανεχτούμε, επίσης, να αποτελέσουμε για μια ακόμα φορά την φτηνή, σχεδόν τσάμπα, λύση για να υλοποιηθεί ο οποιοσδήποτε σχεδιασμός με το μικρότερο δυνατό κόστος για τα ιδρύματα και την κυβέρνηση. Να σταματήσει το πινγκ-πονγκ ευθυνών μεταξύ Υπουργείου – Ιδρυμάτων και να δοθούν άμεσα απαντήσεις στα αιτήματα μας, των φοιτητών και των εργαζομένων.

Κυβέρνηση και υπουργείο να είναι βέβαιοι πώς απέναντί τους θα βρουν όλο το μαχόμενο εκπαιδευτικό και νεολαιίστικο κίνημα!

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:

  • Να μην εφαρμοστεί η τροπολογία – άμεση απόσυρση του νέου νομοσχεδίου για την Παιδεία.
  • Έκτακτη χρηματοδότηση των σχολείων, πλήρη τήρηση όλων των αναγκαίων μέτρων υγιεινής, ολιγομελή τμήματα, απολυμάνσεις, καθαριότητα, άδειες ειδικού σκοπού με πλήρεις αποδοχές για εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες
  • Έκτακτο κονδύλι κρατικής χρηματοδότησης για να προσληφθεί προσωπικό στην εκπαίδευση, φύλαξη, συντήρηση, καθαριότητα των Ιδρυμάτων και να αναβαθμιστούν οι υποδομές ώστε να καλυφθούν οι νέες ανάγκες με το άνοιγμα των σχολών
  • Να καθοριστεί άμεσα ο χρόνος και τρόπος διεξαγωγής της εξεταστικής. Να ληφθούν όλα τα μέτρα ώστε να πραγματοποιηθεί η εξεταστική(μέτρα υγιεινής, υποδομές, υλικά ατομικής προστασίας, πρόσβαση στο internet και σε ηλεκτρονικό υπολογιστή για όλους τους φοιτητές).
  • Να διαμορφωθούν κατάλληλοι χώροι εξέτασης για την τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων με αξιοποίηση όλων των χώρων και υποδομών στην ιδιοκτησία των Ιδρυμάτων (συνεδριακοί χώροι, κτήρια που έχουν στην ιδιοκτησία τους, εξοπλίζοντάς τα).
  • Ειδικά μέτρα και εναλλακτικός τρόπος εξέτασης για να προστατευτούν φοιτητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Αντίστοιχα μέτρα για διδάσκοντες και επιτηρητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
  • Καμία ώρα δουλειάς ΥΔ να μην μείνει απλήρωτη. Υπογραφή νέων συμβάσεων για όσους συναδέλφους χρειάζεται και για όσες ώρες επιπλέον χρειαστεί τόσο για το δια ζώσης όσο και για το εξ αποστάσεως επικουρικό έργο.
  • Να αυξηθούν τα δρομολόγια των 608, 242 και 140 για να αποφευχθεί ο συνωστισμός κατά τη μετακίνηση.
  • Δωρεάν παροχή μασκών, γαντιών και αντισηπτικού για όλους.
  • Διενέργεια εξετάσεων στα ΔΠΜΣ με τη μορφή εργασιών όπου είναι εφικτό.
  • Απαλλαγή των υποψηφίων διδακτόρων που ανήκουν οι ίδιοι ή μέλη των οικογενειών τους σε ευπαθείς ομάδες, από την υποχρέωση επιτηρήσεων.
  • Διασφάλιση ανθρώπινων συνθηκών για φοιτητές και εργαζόμενους κατά την διεξαγωγή των εργαστηριακών ασκήσεων και των εξετάσεων.
  • Καμία επίσημη ή ανεπίσημη καταγραφή και αναδιανομή των διαλέξεων φυσικών ή εξ’ αποστάσεως, χωρίς την ενημέρωση και σύμφωνη γνώμη – ρητή συγκατάθεση όλων των συμμετεχόντων (διδακτικού προσωπικού, εργαζομένων, υποψηφίων διδακτόρων, μεταπτυχιακών και προπτυχιακών φοιτητών).
  • Να αναλάβει το ΕΜΠ άμεσα τις ευθύνες προστατεύοντας τα προσωπικά δεδομένα των φοιτητών και των εργαζομένων.
  • Καμία σκέψη για τη μονιμοποίηση της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης.
  • Καμία χρήση των καταγεγραμμένων διαλέξεων για σκοπούς πέρα από τους εκπαιδευτικούς (αξιολόγηση διδακτικού προσωπικού, απουσιολόγιο των φοιτητών).
  • Καμία εξέταση μαθήματος με χρήση κάμερας (ζωντανής ή καταγεγραμμένης).

Τα δικαιώματά μας δεν μπαίνουν σε καραντίνα. Να μην κατατεθεί το πολυνομοσχέδιο!Στηρίζουμε/Συμμετέχουμε  στην κινητοποίηση των εκπαιδευτικών σωματείων μαζί με μαθητές τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, την Τρίτη 26/5 στις 19:00 με προσυγκέντρωση στα Προπύλαια και πορεία προς τη Βουλή